Zoeken
  • Businesscenter De Regio

3 tips om jouw prospecten te charmeren

Niemand kan ontkennen dat een verkoop een zekere mate van charme vereist, maar is

charme iets dat jij kan leren en verbeteren?



Als je de enige bent die verantwoordelijk is voor de verkoop in jouw bedrijf, vraag je zich misschien af hoe je overtuigender kan zijn, hoe je jouw charme een boost kan geven en meer klanten voor jou kan winnen.


Zelfs als je niet van nature het talent hebt om uitermate charmant of hoffelijk te zijn, kan je toch stappen ondernemen om jouw uitstraling naar buiten toe te verbeteren. Hier geven we je enkele tips om het vertrouwen van jouw klanten te winnen en een echte relatie met hen op te bouwen, zodat je moeiteloos meer kan verkopen.


Charme: De sleutel om overtuigender te worden in de verkoop


Sommigen zijn geboren charmeurs, en dat is een gave die hen goed van pas zal komen, maar aangeboren talent is niet de enige sleutel tot succes in de verkoop. Dus, hoe kan iedereen leren om overtuigender te zijn? Charme vergt, net als alle andere vaardigheden, oefening.


Laten we het eerst eens over charme zelf hebben, voordat we op de tips ingaan. Wat is charme? Is het een flitsende glimlach, een stevige handdruk, een leuke grap? In werkelijkheid is charme het vermogen om een ander op zijn gemak te stellen. Sociale interacties, vooral in een verkoopcontext, kunnen stresserend zijn voor zelfs de meest extraverte mensen. In staat zijn om iemand te ontmoeten en hem het gevoel te geven dat je elkaar al jaren kent, hem het gevoel geven dat hij niet slecht behandeld zal worden of dat er misbruik van hem zal worden gemaakt, kan niet waardevoller zijn voor succes in de verkoop.


Als jouw bedrijf zich bezighoudt met dure overwogen aankopen, dan is het winnen van het vertrouwen van jouw gemakkelijk bang te maken klant van het grootste belang.


Dus de vraag "hoe kan ik overtuigender zijn in verkoopscenario's?" gaat niet noodzakelijk over oppervlakkige charme. Het gaat erom een potentiële klant te lezen en jezelf af te vragen: "wat heeft deze persoon nodig om zich op zijn gemak te voelen?"


1. Wees nieuwsgierig en ruimdenkend over wat de klant nodig heeft

Sommige mensen verliezen uit het oog dat verkoop niet over enkel over geld gaat: het gaat over het opbouwen van een relatie met klanten.


Als je naar elke prospect kijkt alsof hij of zij slechts een nummer is, zal die persoon jouw houding overnemen. Niemand wil behandeld worden als een verkoopdoel. Niet alleen kan het respectloos aanvoelen maar de klant kan ook het idee krijgen dat je wanhopig bent om iets te verkopen.


Streef er in plaats daarvan naar om betekenisvolle relaties met uw prospecten op te bouwen door nieuwsgierig en onbevooroordeeld te zijn.


Stel jouw prospecten vragen over hun relevante uitdagingen en pijnpunten en luister vervolgens aandachtig naar hun antwoorden. Ga niet in gesprek met een vooropgezet idee over wie jouw prospect is. Wees in plaats daarvan onbevooroordeeld en laat het gesprek zich op natuurlijke wijze ontvouwen. Dit stelt niet alleen de prospect op zijn gemak, het geeft jou ook de tijd om te beslissen welke verkoopstrategie het meest effectief zou zijn, gezien hun karakter en behoeften.


Leren hoe je overtuigend kan zijn, gaat niet over het opdringen van wat je wilt, het gaat over "geïnformeerd duwtje geven", iemand van wat hij wil naar een positie brengen die beide partijen ten goede komt.


Als je, door te luisteren, beseft dat het product of de dienst die je overweegt te verkopen niet geschikt is voor hen, gebruik dan jouw nieuwe inzicht in hun karakter om een ander product of andere dienst te verkopen die beter aansluit bij hun behoeften. Natuurlijk brengt het uiteindelijk misschien minder op, maar denk aan de voordelen op lange termijn van hun partnerschip. Later zullen ze zich herinneren dat je echt naar hen hebt geluisterd in plaats van hen alleen maar iets proberen te verkopen hebt.


Dit betekent meer klanten door mond-tot-mondreclame, klanten die langer blijven en een groter gevoel van loyaliteit hebben, en klanten die in de toekomst vaker bij jou langskomen met een leuk voorstel.


2. Maak (gepaste) grappen om het ijs te breken


Sales kan serieus zijn, maar dat hoeft niet. Althans niet de hele tijd. Eén manier om jouw prospecten je meteen aardig te laten vinden is hen op een oprechte manier aan het lachen te maken. Lachen zorgt er niet alleen voor dat mensen zich op hun gemak voelen, maar het breekt ook het ijs.


Maak een lijst met een aantal moppen die je kan gebruiken wanneer je het gevoel hebt dat het gesprek gespannen wordt, voordat je een grote verkoopcampagne begint. Dit hoeft niet per se een lijst te zijn van "knock-knock" grappen of "een man loopt een bar binnen" soort grappen, maar eerder in de vorm van een eenvoudige anekdote die vaak voorkomt in jouw branche.


Zorg voor een grappige anekdote over iets dat op de werkvloer is gebeurd. Verfraai het verhaal, voeg een paar belangrijke details toe, en bewaar het in jouw achterzak voor als je de stemming een beetje wilt opvrolijken. Overtuigend leren zijn is ook leren hoe je de natuurlijke weerstand van een ander kunt verminderen, en daar zijn grappen bij uitstek geschikt voor.


Wees ook niet bang om jezelf te zijn. Zelfs als je denkt dat je maf of melig bent, zal een vreemdeling je zelfvertrouwen en gebrek aan pretenties waarderen. Werk met het soort humor dat voor jou werkt. Als je snel bent, wees dan kort en bondig. Als je melig bent, maak dan een paar woordspelingen. Wat het ook is waar je goed in bent, gebruik je troeven.


3. Focus op de klant

Ben je vaak aan het multitasken als je verkoopgesprekken aan het voeren bent of verkoopmails aan het schrijven bent? Stop er nu mee. Concentreer je in plaats daarvan volledig op de taak die voor je ligt en leg alle afleidingen en andere apparaten weg.


Multitasken werkt niet: meerdere studies tonen aan dat het niet eens mogelijk is. Je denkt misschien dat je tijd bespaart of efficiënter bent, maar "twee dingen tegelijk doen" is in werkelijkheid één ding slecht doen en dan stoppen en dan honderd keer per uur een ander ding slecht doen.


Vooral aan de telefoon kunnen de meeste mensen zien wanneer je niet oplet. Je stem wordt glazig, je speech wordt gevuld met "uh-huhs" die niet echt de aandacht van de klant trekken. Zodra je iemand jouw volledige aandacht geeft, zal hij of zij jou eerder vertrouwen en zich voor je openstellen. Plus, hoe kun je iemand overtuigen van het ene standpunt naar het andere als je niet eens hebt geluisterd naar wat ze willen of wat hun problemen zijn?


Door te multitasken, denk je misschien dat je tijd bespaart, maar de waarheid is dat je alleen maar tijd verspilt omdat je geen kwalitatieve interacties hebt.


Wanneer je deze tips volgt om overtuigender te zijn, zal je zich op natuurlijke wijze ontwikkelen tot een charmanter en sympathieker persoon. Jouw prospecten zullen eerder geneigd zijn naar jou te luisteren, erop vertrouwen dat jij het beste met hen voorheeft en jouw product of dienst met meer ernst in overweging nemen.


2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven