Zoeken
  • Businesscenter De Regio

4 onfeilbare gewoonten voor het koesteren van sterke zakelijke relaties



Jouw vermogen om een sterk netwerk op te bouwen is een van de meest belangrijke aspecten van het zakendoen. Iedereen heeft wel eens het beroemde gezegde gehoord: "Het gaat niet om wat je weet - het gaat om wie je kent."


Deze opvatting gaat al generaties lang mee en zal ook de komende jaren nog steeds opduiken. Het is van toepassing op bijna elk aspect van een carrièretraject, inclusief rekrutering, sollicitatiegesprekken, het krijgen van banen, ondernemerschap en het creëren van partnerschappen,... .


Gedurende je hele carrière, lang of kort, zijn de contacten die je onderweg verzameld een troef. Je weet nooit welke kansen zich zullen aandienen als gevolg van de relaties die je hebt gevormd.


Hier zijn vier tips om jouw zakelijke contacten om te zetten in waardevolle (hulp)bronnen.


Wees echt

In de professionele wereld is het heel gemakkelijk om iemand te herkennen die zich voordoet als iemand die hij niet is. Doe geen beloftes waarvan je niet honderd procent zeker bent dat je ze kan waarmaken. Anders kan je gemakkelijk een reputatie opbouwen als iemand die wel praat, maar niet doet wat hij zegt. En dat is het laatste wat je wilt.


Het primaire doel bij het koesteren van een zakelijke relatie is om het vertrouwen van jouw collega's en klanten te verdienen.


Om dit te doen, moet je authentiek zijn en overkomen. Houd het in het begin, wanneer je voor het eerst contact maakt, eenvoudig. Small talk is misschien wel een van de meest over het hoofd geziene factoren bij het opbouwen van relaties. Nadat je aan iemand bent voorgesteld, aarzel dan niet om verder te kletsen.


Als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen, kun je overgaan op "medium talk" en meer boeiende vragen stellen om meer te weten te komen over hun professionele carrière en de doelen waar ze naartoe werken.


Toon waarde

Het opbouwen van een sterke zakelijke relatie is een tweerichtingsverkeer. De waarheid is dat jouw kennis veel aantrekkelijker zal zijn als je iets te bieden hebt. Wees niet bang om eerst te geven.


Als je iemand hebt ontmoet waarvan je denkt dat hij jou kan helpen jouw zakelijke doelen te bereiken of jouw carrière te bevorderen, zoek dan naar manieren waarop je hem van dienst kan zijn. Om te beginnen kan je iets simpels doen, zoals hun content delen met de rest van je netwerk, of ze een 'shout-out' geven op sociale media. Zelfs deze persoon aanbevelen in jouw netwerk kan wonderen verrichten.


Als je meer de diepte in gaat, probeer dan je expertise te laten zien. Hoe heb je in het verleden klanten geholpen? Wat is je specialiteit? En het allerbelangrijkste, hoe kun je hen helpen hun leven gemakkelijker te maken?


Hoe je ook besluit hulp aan te bieden, het moet duidelijk zijn dat je anderen van dienst wilt zijn. Verwacht niet altijd iets terug. Het tonen van oprechte interesse zonder bijbedoelingen kan een lange weg gaan.


Een andere manier om waarde te tonen is door andere zaken te bieden. Neem jouw nieuw 'warm' contact mee naar een leuk event, of nodig hen uit om een optreden bij te wonen. Dit zijn kleine zaken die voor een grote appreciatie zullen zorgen bij jouw contacten.


Blijf in contact

Nadat je iemand voor de eerste keer ontmoet hebt, zorg er dan voor dat je onmiddellijk een follow-up doet. Dit kan een snel gebaar zijn zoals iemand toevoegen op LinkedIn of een korte e-mail waarin je zegt dat je het leuk vond om met hem te praten. (Vergeet zeker niet je bericht te personaliseren. Een standaard bericht komt veel minder goed over).


Maak er een punt van om het feit uit te stralen dat je de relatie voor de lange termijn wilt onderhouden. Er zijn veel niet-opdringerige manieren om dit te doen. Het kan zo eenvoudig zijn als het doorsturen van een artikel dat voor hen relevant is. Of, het kan een bruikbaar stuk zijn over een onderwerp waarvan je weet dat het hen zal helpen. Stuur ook hier weer niet enkel het artikel door maar zeg bijvoorbeeld: "Ik kwam niet dit artikel tegen over ... . Zeker de moeite waard om eens te lezen! Veel succes!"


Contacten leggen is makkelijk, ze onderhouden is een heel ander spelletje. Als vuistregel geldt: probeer één of twee keer per kwartaal contact op te nemen. Dit laat zien dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in het onderhouden van contact, in plaats van alleen een hand uit te steken als je iets nodig hebt.


Ontdek wat onze Businessclub kan doen om jouw netwerk te onderhouden en uit te breiden!

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven