Zoeken
  • Businesscenter De Regio

6 ongezonde zaken die jij als ondernemer moet elimineren



Ondernemen is topsport en dat laatste vereist een gezond lichaam een veel toewijding. Maar het drukke leven zorgt er vaak voor dat ondernemers niet de gezondste levensstijl hebben. Hier zijn 6 minder gezonde zaken die jij kan vermijden om nog meer succes te behalen op zakelijk en persoonlijk vlak. Want jouw bedrijf stimuleer je ook door jezelf te ontwikkelen.


Te veel alcohol drinken

Sprekend namens vele ondernemers. De meesten van ons drinken graag en goed met 'maten' maar iets minder goed met 'mate'. De afgelopen periode werden er uiteraard minder evenementen georganiseerd, maar voordien dronken we graag al eens (iets te veel) op netwerkevenementen of dergelijke.


Naast het feit dat overmatig gebruik van alcohol negatieve gevolgen heeft zoals het ontnemen van voedingsstoffen in ons lichaam, veroorzaakt alcohol ook nog eens eetbuien. Je kent het wel, na enkele drankjes krijg je zin in een lekkere hamburger of hapjes. Meestal zijn het niet de gezondste opties en dat is helemaal niet erg, zolang je niet overdrijft.


Want als je overdrijft met alcohol heb je vaak de volgende dag weinig energie waardoor je productieve (werk)tijd misloopt.


Denk nu zeker niet dat je op een volgend event enkel water moet gaan drinken. Je kan gerust een aperitief aannemen. Maar let op de hoeveelheid die je drinkt. Het is zeker geen schande om eens goed te drinken, zolang je dit niet elke keer doet als je viermaal per week een event bijwoont.


Maaltijden overslaan

Je haalt je hoofd even uit je werk en je realiseert je dat je absoluut uitgehongerd bent. Je eerste instinct is om de snelste en meest makkelijke optie te nemen. Dit is waarschijnlijk ook niet de gezondste optie, toch? Klinkt dat bekend?


De meeste ondernemers werken vele uren achter elkaar en vergeten te eten. Als je dat doet, gaat je lichaam in hongermodus en stuurt het een signaal naar je hersenen om iets te eten dat je hersenen onmiddellijk van energie zal voorzien. Die onmiddellijke energiebevoorrading komt meestal in de vorm van een enkelvoudige koolhydraat met snelle suikers.


Dit soort koolhydraten zijn geweldig voor snelle energie, maar zijn niet geweldig voor het handhaven van een gezond lichaam. Na het innemen van snelle suikers voel je je zeer goed voor een korte periode maar daarna word je geveld door een langdurige dip.


Een ander nadeel van zo lang niet eten is dat je hersenen niet de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben om optimaal te functioneren, dus je zult niet zo effectief zijn als je zou zijn als je periodiek zou eten. Eet daarom elke 3-4 uur een (gezonde) maaltijd. Geniet zeker op tijd van die lekkere hamburger of friet.


Multitasking

De snelste manier om je batterij leeg te maken is door te proberen te veel dingen tegelijk te doen. Uiteindelijk krijg je niet veel productief werk gedaan en je begint overweldiging te ervaren. Werk gedurende 25 minuten aan één taak tegelijk. Als er iets dringend tussenkomt probeer deze dan niet te combineren met andere taken.


Definieer eigenwaarde door zakelijke prestaties

De gezondste ondernemers begrijpen dat hun identiteit niet strikt wordt bepaald door hun prestaties in het bedrijfsleven. Ze begrijpen dat ze mensen zijn los van hun bedrijf en hoezeer het bedrijf ook hun baby is, het zal niet de waarde dicteren die ze hechten aan hun persoonlijke eigenwaarde.


Denk na over alle dingen in je leven waar je trots op bent, die je uniek maken en die los staan van je bedrijf.


Slaap overslaan

De snelste manier om dicht bij een burn-out te geraken is door slaap over te slaan. Hoewel het verleidelijk kan zijn om die extra uren te werken en succes te boeken - weet dat er een wisselwerking zal zijn in de kwaliteit van het werk dat je kan doen.


Ruil het extra uur werk in voor een extra uur slaap en je zult veel effectiever en gelukkiger zijn wanneer je weer aan het werk gaat. Probeer gemiddeld minstens 7-8 uur slaap per nacht aan te houden.


Bezwijken aan stimulerende middelen

Overmatig gebruik van 'stimulerende' middelen zoals cafeïne kan leiden tot minder slaap en bijniervermoeidheid. Bijniervermoeidheid kan je immuunsysteem verzwakken en je energie uitputten.


Probeer niet meer dan 2 tassen koffie per dag te consumeren. Zorg ervoor dat je zich ten laatste 17.00 uur afsluit van stimulerende middelen.


Probeer ten minste één van deze ongezonde gewoonten te elimineren en kijk hoe jouw energiepeil en productiviteit omhoogschieten. Hoe meer je elimineert, hoe gezonder je zal zijn en hoe beter je zal presteren.

7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven