Zoeken
  • Businesscenter De Regio

9 manieren om duurzame zakelijke relaties op te bouwen



Zakelijke relaties zijn fundamenteel voor het succes van elke ondernemer. Niemand slaagt in zijn eentje, en deze connecties kunnen nieuwe inzichten en broodnodige steun bieden.


Maar ze ontstaan niet zomaar. Om zakelijke relaties op te bouwen en ze in de loop van de tijd te koesteren, zijn goede intenties en heel wat inspanning nodig. Het goede nieuws is dat je met de juiste strategie goed op weg kan gaan om geweldige mensen te vinden en met hen in contact te komen die je zullen helpen groeien en bloeien.


Hier zijn negen dingen die u vandaag nog kunt doen om uw professionele relaties te verbeteren.


1. Wees authentiek

Eerst en vooral kan je niet verwachten dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw zakelijk netwerk als je een act opvoert. Relaties, of ze nu persoonlijk of professioneel zijn - moeten gebaseerd zijn op vertrouwen en eerlijkheid. Onthoud: wees altijd jezelf. Dit zal je in staat stellen om in contact te komen met andere ondernemers en bedrijven die jouw overtuigingen, waarden en doelstellingen delen.


2. Weet waar je moet zoeken

Ga op zoek naar zakelijke relaties. Waar je netwerkt is bijna net zo belangrijk als hoe je netwerkt, dus zorg ervoor dat je tijd doorbrengt op de juiste plaatsen, met de juiste mensen. Neem de extra stappen om het soort groepen, gemeenschappen en organisaties te onderzoeken en te lokaliseren die het meest nuttig zouden zijn voor uw specifieke zakelijke niche. Ga dan aan de slag met het schudden van handen, het wrijven van ellebogen, het verzamelen van visitekaartjes en het maken van de juiste connecties voor uw carrièrepad. Ga zeker eens lang op netwerkevenementen die anders zijn als de rest. Wanneer netwerken niet aanvoelt als een verplichting haal je er vaak meer uit.


3. Bouw zakelijke relaties op door een gemeenschappelijke basis te vinden

Wat is het dat een bepaalde relatie de moeite waard maakt? In het bedrijfsleven, net als in ons persoonlijk leven, zoeken we naar connecties die wederzijds voordeel opleveren. Neem de tijd om uw contacten op een persoonlijker niveau te leren kennen.


4. Wees een gever

Natuurlijk wil je jouw professionele netwerk uitbreiden, maar daarbij moet je niet alleen maar nemen van anderen. Sterke relaties zijn tweerichtingsverkeer, dus bied altijd hulp of advies aan. Deel bijvoorbeeld verwijzingen binnen jouw netwerk om de bedrijfsprestaties van anderen te helpen verbeteren. Dit is vergelijkbaar met hoe een bedrijf groeit met een doorverwijs marketingstrategie. De kans is groot dat zij jou een wederdienst bewijzen, wat betekent dat je er op de lange termijn allebei van profiteert.


5. Wees consistent in jouw zakelijke relaties

Je kan niet verwachten dat een relatie stand houdt als er niet regelmatig aandacht aan wordt besteed, dus doe moeite om contact te houden. Als jouw drukke agenda dit moeilijk maakt, kan je overwegen om technologie in jouw voordeel te gebruiken. Of wanneer je een opleiding of ander event gaat volgen, waarom neem je jouw zakenrelatie eens niet mee? De waardering zal groot zijn, en goed voor een duurzame relatie.


6. Volg altijd op

Nogmaals het belang van vertrouwen benadrukkend. Jouw contacten moeten erop kunnen vertrouwen dat wanneer je zegt dat je iets zult doen, je dat ook zal doen. Zo eenvoudig is het. Als je iemand zegt dat je zal bellen, neem dan ook de telefoon en bel hem/haar op. Als je belooft een evenement bij te wonen, zorg er dan voor dat je het in je agenda zet. Hoe betrouwbaarder je bent, hoe groter de kans dat jouw connecties je zullen vertrouwen om in de toekomst zaken te doen.


7. Heb wat plezier

Het hoeft niet alleen maar werken te zijn en geen plezier maken. Integendeel, sterke relaties worden gebouwd op persoonlijke connecties, dus wees niet bang om buiten je comfortzone te treden en af en toe wat plezier te maken met je contacten. Drink een cocktail na het werk, ga golfen, volg een workshop - wat je ook leuk vindt, maak er tijd voor vrij. De beloning zal de (extra) moeite meer dan waard zijn.


8. Wees een actieve luisteraar om vertrouwen te creëren

Oogcontact en lichaamstaal kunnen een enorme impact hebben op de waarde van een gesprek of verbinding.


9. Dien als een mentor

Aanbieden om als mentor te dienen voor een jongere, ambitieuze professional kan je geloofwaardigheid geven bij je zakenrelaties. Je leert misschien ook veel meer over jezelf en jouw leiderschapsstijl dan je had verwacht.


12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven