Zoeken
  • Businesscenter De Regio

De website, het hart van de marketing in jouw bedrijf


Jouw website is het hart van online aanwezigheid. Het is de enige plek op het internet waar je de volledige controle hebt over visuals, berichtgeving en inhoud. Al het andere dat je online doet moet bezoekers naar deze website leiden.


Maar dat is het net, er zijn een heleboel andere online kanalen te overwegen, van diverse sociale media tot betaalde en organische zoekopdrachten tot lokale vermeldingen. Met al deze andere marketing kanalen in de mix, is het het beste om alles rond jouw website te plannen en van daaruit verder te werken. Hier zijn enkele stappen om dat voor elkaar te krijgen.


Publiceer een website die werkt

Eerst en vooral moet je een doeltreffende website maken! Het gaat erom ervoor te zorgen dat de basis elementen aanwezig zijn voordat je verder gaat met de meer geavanceerde elementen. Creëer een authentieke huisstijl die je vanuit je website toepast naar allerlei andere kanalen. En zorg ervoor dat je website praktisch is.


Dat betekent dat je een website moet maken met eventueel moderne toepassingen en elementen. Hij moet mobiel-vriendelijk zijn met een slim, eenvoudig ontwerp waarin iedereen gemakkelijk kan navigeren. Hij moet een sterke SEO-strategie hebben. Vooral dat laatste is zeer belangrijk. Net als bij keywords zorgt en goede SEO voor een betere vindbaarheid.


Elke pagina moet een oproep tot actie hebben die gericht is op het stimuleren van conversies. Bovendien moet je inhoud delen in verschillende vormen - blog posts, video's en (podcasts?) - die waardevol is voor jouw publiek en jou helpt te profileren als de go-to bron voor alle informatie in jouw vakgebied.


Zodra deze basiselementen van een goede website aanwezig zijn, kan je je gaan richten op het integreren van de andere online marketing kanalen in het plan.


Creëer organische sociale media

Het is belangrijk om sociale media ook op te nemen bij de uitbouw van een goede website. Dat komt omdat sociale media een essentieel onderdeel is geworden van de dagelijkse online ervaring van de meeste mensen. Sites zoals Facebook tellen miljarden dagelijkse gebruikers, en dus is het van cruciaal belang dat je aanwezig bent op deze grote sociale sites. In het kader van jouw bedrijf en misschien ook wel jij als leider, is het ontzettend belangrijk om aanwezig te zijn op LinkedIn


Bij het opzetten van profielen op deze sites, wil je ervoor zorgen dat jouw berichtgeving en ontwerp zijn afgestemd op wat er gebeurt op jouw website. Logo's, kleurenschema's, en de 'stem' en toon, moeten synchroon lopen met wat bezoekers zullen vinden als ze op jouw website terechtkomen. Een te groot verschil in look en feel tussen sociale media en jouw website kan prospecten afschrikken en het vertrouwen in jouw merk ondermijnen.


Zodra je een basisprofiel hebt opgesteld, kan je de kracht van sociale media gebruiken om bezoekers actief naar jouww website te leiden. Het delen van content die op jouw website staat is een van de makkelijkste manieren om dit te doen. Wanneer je een blogbericht, een tutorial, een webinar of een podcastaflevering maakt, deel deze inhoud dan op sociale media. De inhoud moet vergezeld gaan van een klein bijschrift, die volgers laat weten waar het over gaat, en een link die hen naar de inhoud op jouw website leidt.


Bouw e-mailmarketing uit

E-mail marketing is een essentieel onderdeel van een compleet marketing systeem, maar het kan soms onsamenhangend en los van jouw website aanvoelen. Omdat je direct met jouw publiek communiceert via e-mail, wat heeft een website er dan mee te maken?


Er zou een relatie moeten zijn tussen je e-maillijst en je website. Een goede website bevat lead capture formulieren, zodat geïnteresseerde bezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw mailinglijst, en jij op jouw beurt waardevolle informatie kunt verzamelen over wie ze zijn.


Bovendien moet de inhoud van e-mails die naar uw lijst worden gestuurd links bevatten naar jouw website. Misschien verstuur je een maandelijkse nieuwsbrief, die kan linken naar relevante inhoud op jouw site. Misschien verstuur je e-mails over nieuwe producten die binnenkort worden gelanceerd. Alle zaken omtrent jouw bedrijf kunnen interessant zijn om conversie te creëren met bezoekers van je website.


Voeg betaalde sociale en zoekactiviteiten toe

Zodra je een organische aanwezigheid op sociale media hebt gevestigd, kan beginnen met het verbreden van jouw marketing horizon naar betaalde sociale media en betaalde zoekopdrachten. Met betaalde sociale en zoekinspanningen, kan advertenties maken die gericht zijn op specifieke groepen. Dit kan betekenen mensen die in een bepaald geografisch gebied, mensen die al klanten, of mensen met een demografisch profiel vergelijkbaar met de klanten die je al hebt.


De laatste stap in het opzetten van een succesvolle advertentiecampagne is het hebben van een landingspagina op de website die specifiek is ontworpen voor elke advertentie.


Een landingspagina die is afgestemd op de advertentie kan helpen om de conversie te verhogen in betaalde sociale en search advertising. In plaats van het verzenden van bezoekers naar een generieke pagina op jouw website, worden ze begroet met de informatie die specifiek is voor de advertentiecampagne die hun aandacht trok in de eerste plaats. Dit betekent dat het voor hen gemakkelijker zal zijn om de informatie te vinden die ze willen en vervolgens actie te ondernemen.


Een effectieve website zou het hart moeten zijn van de marketinginspanningen van elk bedrijf. Alle marketingwegen moeten terugleiden naar jouw website. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw publiek beter te begrijpen, jouw berichtgeving te controleren en conversies te stimuleren in elke fase van het traject. Maar een goede website kan niet in een alleen bestaan. Hij heeft alle andere marketinginspanningen eromheen nodig om zijn meest effectieve zelf te zijn.

4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven