Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Hoe een goede work-life balance zorgt voor minder stress



Een goed evenwicht tussen werk en privéleven lijkt voor veel ondernemers ongrijpbaar. We hebben allemaal een andere definitie van hoe dat evenwicht eruitziet, dus het is iets heel persoonlijks. Het gaat zeker niet om een gelijke 50/50 verdeling tussen werk en privé.


Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat geen van beide aspecten in je leven een negatieve invloed heeft op het andere. Als dat wel het geval is, ontstaat er ontevredenheid en neemt de stress toe omdat je probeert iedereen tevreden te houden.


Het juiste evenwicht vinden is de sleutel om jouw stressniveau te verminderen, dus hier zijn enkele tips:


Grenzen


In onze 24/7-cultuur waarin iedereen verwacht dat we altijd bereikbaar zijn, moet je grenzen stellen. Als je familieleden belooft dat je op een bepaalde tijd klaar bent met je werk, sluip dan niet weg om later op de avond nog een paar e-mails te versturen.

Als je tijdens bepaalde perioden geen toegang hebt tot je werkmails, stel dan een 'out of office'-bericht in zodat mensen weten wanneer ze waarschijnlijk iets van je zullen horen. Op die manier krijg je niet 4 e-mails achter je aan voor een antwoord. Op het moment dat je op vakantie vertrekt zal je ook niet meer moeten denken aan die mailbox, enkel relaxen is de boodschap.


Communicatie


Wees volledig aanwezig bij wat je ook aan het doen bent of met wie je ook bent. Als je jouw tijd besteedt aan het denken over andere dingen in plaats van waar je zich op dat moment op moet concentreren, verliest je denken en besluitvorming aan helderheid en focus.

Mensen weten het als je niet geïnteresseerd bent in hen of in wat ze zeggen en dat is hoe relaties breken. Je kunt niet 'eisen' dat mensen dingen voor je doen, noch in je werk, noch in je privéleven, dus ontwikkel goede communicatie- en betrokkenheidvaardigheden.


Organisatie


Wees georganiseerd en ontwikkel je vaardigheden op het gebied van timemanagement, zodat dingen niet tussen de mazen van het net vallen. Controleer e-mails op bepaalde tijden. Je inbox is niet iets om vaak in te duiken zoals je favoriete zak snoepjes! Het leidt je af van waar je ook maar mee bezig bent, en het duurt dan dubbel zo lang om het af te ronden.

Houd een geschreven 'to do lijst' bij. Als je alles in je hoofd houdt, raken je hersenen overbelast en raken je hersenen uitgeput van wat je nodig hebt om helder te denken. Schrijf het op!


Persoonlijke gezondheid en energie


Zorg voor voldoende beweging, zelfs een stevige wandeling tijdens de lunch verhoogt het endorfinegehalte, de natuurlijke gelukshormonen van jouw lichaam die helpen om stresschemicaliën in evenwicht te houden.

Eet een gezond en evenwichtig dieet en drink veel water. Cafeïne en suiker geven je een onmiddellijke energiestoot, maar je valt net zo snel weer terug, dus vervang een reep chocolade of koffie door een handvol noten en een kruidenthee of groene thee. Alles met mate, dat is wat je in gedachten moet houden. Probeer koffie na 20u te vermijden.


Maak tijd


Maak tijd voor familie en vrienden, lachen en plezier maken. Zoek hobby's die u interesseren en die je helpen om jouw 'to do list' af te schudden.

Rust en ontspanning zijn essentiële ingrediënten om je weer op te laden. Jouw lichaam geneest en regenereert wanneer je slaapt, dus zorg ervoor dat je 7 tot 8 uur per nacht slaapt. Je hebt altijd veel dingen op uw 'to do list' staan. De sleutel om ze gedaan te krijgen met energie en helderheid is om ervoor te zorgen dat u uw veerkracht niveau opbouwt. En dat doe je door volledig aanwezig te zijn en de juiste tijd te maken voor alle aspecten van je leven.

8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven