Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Is jouw sales mindset nog up-to-date?



Als je de volgende tips meeneemt naar jouw bedrijf kan je effectiever worden in jouw verkoopinspanningen.


1. Stop het verkooppraatje.

Begin een gesprek. Wanneer je iemand belt, begin dan nooit met een presentatie over jezelf, jouw bedrijf, en wat je te bieden hebt. Begin in plaats daarvan met een gesprekszin die zich richt op een specifiek probleem dat jouw product of dienst oplost. Merk op dat je met deze openingszin niet jouw oplossing aanprijst. In plaats daarvan stel je een probleem aan de orde waarvan je, op basis van jouw ervaring in jouw vakgebied, denkt dat het bij hen zou kunnen spelen.


Probeer zo weinig mogelijk aan cold-selling te doen. In plaats daarvan probeer je warme contacten te genereren voor een duurzame relatie.


2. Bekijk een gesprek met een nieuwe klant als een date.

Jouw doel is altijd om te proberen ontdekken of jij en jouw prospect goed bij elkaar passen.

Als je loslaat dat je probeert de verkoop te sluiten of de afspraak te krijgen, zal je ontdekken dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen om het verkoopproces vooruit te helpen. Door je gesprek gewoon te richten op problemen van prospecten die jij kan helpen oplossen zal je ontdekken dat prospecten de richting zelf zullen aangeven. Dus probeer nooit zelf het verkoopproces vooruit te helpen.


3. Wanneer je een verkoop verliest, is dat meestal aan het begin van het verkoopproces.

Als je denkt dat je een nieuwe klant misloopt door fouten die je aan het einde van het proces maakt, kijk dan eens hoe je de relatie of het gesprek bent begonnen. Ben je begonnen met een verkooppraatje? Gebruikte je traditionele verkooptaal als "Wij hebben een oplossing die u echt nodig hebt", dan zullen prospecten je bestempelen als het negatieve stereotype van 'verkoper'. Dit maakt het bijna onmogelijk voor hen om je te vertrouwen of zich ertoe verhouden om een eerlijk, open gesprek te voeren over problemen die ze proberen op te lossen en hoe je hen misschien zou kunnen helpen.


4. Wanneer prospecten bezwaren maken, reflecteer ze en heropen het gesprek.

De meeste traditionele verkoopprogramma's besteden veel tijd aan het "overwinnen" van bezwaren, maar deze tactieken creëren alleen maar meer verkoopdruk. Ze weerhouden je er ook van om de waarheid achter wat jouw prospects zeggen te onderzoeken of te leren kennen. Je weet dat "We hebben het budget niet", "Stuur me informatie", of "Bel me over een paar maanden terug" beleefde uitvluchten zijn die bedoeld zijn om je van af te geraken zijn. Probeer niet langer bezwaren te weerleggen. Probeer in plaats daarvan de waarheid boven tafel te krijgen door te antwoorden: "Dat is geen probleem." Wat het bezwaar ook is, gebruik vriendelijke, waardige taal die prospecten uitnodigt om je de waarheid over hun situatie te vertellen zonder het gevoel te hebben dat je het zal gebruiken om aan te dringen op een verkoop.


5. Verdedig nooit jezelf of wat je te bieden hebt.

Dit creëert alleen maar meer verkoopdruk. Wanneer prospecten zeggen: "Waarom zou ik u verkiezen boven uw concurrentie?", is jouw instinctieve reactie om jouw product of dienst te verdedigen omdat je gelooft dat jij de beste keuze bent, en je hen daarvan wilt overtuigen. Stop met jezelf te verdedigen. In feite, kom er recht voor uit en vertel hen dat je niet gaat proberen om hen van iets te overtuigen, omdat dat alleen maar verkoopdruk creëert. Eerlijkheid is de sleutel tot een duurzame relatie. Bespreek op welk vlak je iets niet kan bieden wat een ander kan en leg uit waarom dit bij jouw bedrijf of product niet kan. Vraag hen ook opnieuw naar de belangrijkste problemen die ze proberen op te lossen. Onderzoek vervolgens hoe jouw product of dienst die problemen zou kunnen oplossen. Geef het op om te proberen te overtuigen. Laat prospecten voelen dat ze voor jou kunnen kiezen zonder zich verkocht te voelen.


Hoe sneller je de traditionele verkoopopvattingen waaraan we allemaal zijn blootgesteld kan loslaten, hoe sneller je jouw weer goed zal voelen over verkopen, en betere resultaten zal gaan zien.

1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven