Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Maak van jouw merk een STERK MERK!


Get Inspired


Ideeën stelen met je ogen kan nooit kwaad! Doe inspiratie op in je omgeving, verzamel voorbeelden van concurrenten en collega's, kam alle social media kanalen uit,... Zo krijg je als ondernemer heel wat input en zie je welke stijlen bij jouw als persoon en bij jouw onderneming passen. Anderzijds krijg je ook een zicht in welke richting je absoluut niet wilt gaan.


Ook in het ontwikkelen van je eigen identiteit is er ruimte om ‘de concurrentie’ even te checken. Laat je inspireren door het design van andere spelers in jouw sector, kijk hoe zij hun label uitwerken tot een stijlvol en waarachtig universum, welke kanalen ze daarvoor inschakelen en hoe ze hun stijl grafisch hebben vormgegeven. Let wel: inspiratie halen, staat niet gelijk aan copycat-gedrag.



Hou je doelpubliek voor ogen


Je doelgroep overtuigen en vertrouwen scheppen, daar komt het op aan. Daarvoor moet je jouw (potentiële en bestaande) klanten natuurlijk goed kennen.


Vraag aan jouw doelgroep of je contact mag opnemen voor een gesprek Dit gesprek gebruik je om informatie in te winnen over je ideale klant.


Pols naar zijn of haar problemen, welke belemmeringen er zijn.Deze inzichten gebruik jij weer voor berichten op sociale media, blogberichten of je aanbod. Een oproep voor deze

gesprekken kun je plaatsen in Facebookgroepen. Probeer in te schatten wat de visie van jouw doelpubliek is en geef hen advies.


Als je even alle potentiële klanten opsomt zal je merken dat je dan al een grote groep mensen bij elkaar hebt, misschien wel allemaal mensen die bij je doelgroep horen.


En uiteraard DE belangrijkste pijler als het om banden scheppen en personen leren kennen: NETWERKEN


Ga naar evenementen / netwerkbijeenkomsten of andere bijeenkomsten waar je doelgroep te vinden is. Ga met ze in gesprek en kom te weten wat er allemaal speelt bij je doelgroep. Zo kan je inspelen of hun behoeftes en/of wensen.



Kleur bekennen


Kleuren beïnvloeden ons gedrag. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe kleuren ons brein beïnvloeden. Zo blijken rood en oranje uitstekende kleuren om consumenten in beweging te brengen. Rood geeft urgentie aan en oranje roept op tot actie. Niet voor niets zien we doorgaans de ‘sale’ of ‘bonus’ tegen een rode of oranje achtergrond. 'Dit mag je als consument NIET missen!' Hoe zit dat met de kleuren van jouw onderneming?


Wetenschap & onderzoek: over kleur valt niet te discussiëren

Vaak wordt kleurgebruik beslist op basis van wat de marketeer of grafische vormgever mooi vindt, terwijl het vandaag meer dan ooit gaat over meten en weten. Kleuren kunnen immers warm versus koel zijn, of activerend versus kalmerend, en daarnaast kunt u ook met licht versus donker spelen. Door de impact en betekenis van kleuren te koppelen aan andere marktonderzoeksgegevens, komen we nog dichter bij wat consumenten denken en voelen.


Het invoegen van wetenschappelijk onderbouwde kleurexpertise is uiterst relevant bij het creëren van een sterk merk.


Het mag duidelijk zijn, dat kleuren het verschil maken. Wanneer we kleurexpertise en marktonderzoek met elkaar verbinden, komen we tot betere resultaten. De juiste keuze van kleuren en kleurcombinaties leidt tot een sterkere visuele identiteit, een grotere impact op de consument en positieve resultaten voor merken op lange termijn.





Typografie


Elk lettertype heeft een bepaalde uitstraling. Lettertypes als Arial en Helvetica, die zijn opgebouwd uit zogenaamde schreefloze letters, hebben een moderne en ‘cleane’ uitstraling. Een letter met schreef – zoals bij het lettertype Georgia of Cambria het geval is – heeft een meer klassieke uitstraling die betrouwbaar en authentiek overkomt.


Maak hoe dan ook geen twijfelachtige, creatieve keuze als het aankomt op het lettertype. Ga voor een zakelijk lettertype. Eén dat zich al meer dan eens bewezen heeft. Bijvoorbeeld een van deze onderstaande lettertypes:


  • Arial;

  • Helvetica;

  • Trebuchet MS;

  • Georgia;

  • Cambria


Is je onderneming speels? Durf dan ook een andere stijl te nemen. Als je dan voor een zeer zakelijk lettertype gaat zal je een omgekeerde beweging krijgen bij jouw doelpubliek/klanten.


Consequentie


Welk lettertype je ook gebruikt, welke kleuren of beelden: doe het consequent. Een mooie lay-out die niet consequent is doorgevoerd is een gemiste kans. Het geeft een rommelige en amateuristische indruk. En als het ondernemingsplan er al zo uitziet, dan zal dat idee ook wel niet zo haalbaar zijn…


Je huisstijl bestaat uit méér dan een logo. Altijd dezelfde lettertypes gebruiken, één stijl aanhouden in je fotografie, de manier waarop je jouw klanten aanspreekt: het maakt allemaal deel uit van een consistente branding die herkenbaar is en waarmee je je klanten overtuigt. Leg je huisstijl vast in een document en zorg dat iedereen in je bedrijf ze kent.


Veel succes om van jouw merk een sterk merk te maken!

29 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Inschrijfformulier

014 49 17 00

Olenseweg 375, 2260 Westerlo

© 2021 De Regio