Lees hier het verhaal van onze leden!

Image by NordWood Themes
 

Ontwerpburo Kissy Van den Plas: waar klanttevredenheid topprioriteit is!




Ontstaan van het Ontwerpbureau ‘Kissy Van den Plas’

“Tijdens een mondeling examen van Deontologie vroeg een prof me wat mijn echte naam was. Hij had nog nooit van ‘Kissy’ gehoord en hij vermoedde dat het een bijnaam was. Toen hij hoorde dat het wel degelijk mijn eigen voornaam was, raadde hij me aan om het te gebruiken als ontwerper. Toen ik was afgestudeerd heb ik kort 2 jobs gedaan welke niet in lijn lagen met mijn studies als interieurarchitect. Na deze 2 werkervaringen besloot ik in samenspraak met mijn toenmalige partner om de stap te wagen om voor mezelf te beginnen. Omdat ik geen ervaring had opgedaan bij andere architectenbureaus of interieurwinkels, was het dus voor mij een zoektocht naar mijn eigen manier van werken en ontdekken wat werkte voor mij en de klant.”


Enkele verbeterpunten volgens Kissy. “Wat ik nu nog steeds te weinig doe, is mijn werk naar buiten brengen. Ondertussen zijn er veel mooie en leuke referenties nochtans om dat wel te doen. We merken dat er nog velen zijn die niet exact weten wat we juist doen. “


Waaruit haal je energie?

“Waarvan ik het meeste voldoening krijg is de ontwerpfase en werfopvolging.

De ontwerpfase omdat je dan een creatie aan het maken ben voor je klant/bouwheer waar hij of zij voor geruime tijd in leeft, werkt, ontspant, …. En zich goed moet voelen!

De werfopvolging of uitvoeringsfase waarbij je je creatie gerealiseerd ziet worden.”


Wat zijn de belangrijkste kantelmomenten geweest in je professionele loopbaan?

“Omdat ik als schoolverlater zonder enige ervaring onmiddellijk aan de slag ben gegaan, was het moeilijk om aan mooie projecten te geraken in het begin. Je hebt nog geen referenties die ervoor kunnen zorgen dat mensen overtuigd geraken om met je samen te werken.

Nu na 10 jaar hebben we echt hele mooie referenties en realisaties, waardoor het vertrouwen groeide voor mogelijke samenwerkingen en de mond-aan-mond reclame zijn werk doet.“


Ergernissen op de werkvloer

“Voor een interieurarchitect is correct werken heel belangrijk. De correctheid en de opmeting van een project moet 100% nauwkeurig zijn. Daarop volgen alle taken elkaar op. Als er dan in de beginfase iets fout is gelopen, is het vaak moeilijk om te corrigeren want alle fasen volgen elkaar op. Door een verkeerde meting doe je vaak verkeerde bestellingen en/of verkeerde uitvoeringen. Meestal wordt dit tijdig opgelost maar ik vind correctheid en nauwkeurigheid heel belangrijk tijdens een samenwerking! Daarom hecht ik veel aan een goede synergie in ons bedrijf. We ondersteunen en versterken elkaar. Zo bekom je een optimale sfeer.”


Hoe krijg je een goede communicatie in je bedrijf?

“Eerst vooral de essentie zoeken en bepalen voor je in communicatie gaat. Op die manier is er geen tijdsverlies en kan direct het punt besproken worden.

Wekelijks een communicatiemoment inlassen is ook een heel goed idee.”


Het verschil met onze concurrentie

“Door de lange praktische ervaring die we hebben, zijn er veel punten die op voorhand besproken kunnen worden en waar wij extra aandacht aan kunnen schenken alvorens we over gaan tot de uitvoering.

Daarnaast kijken wij ook door de ogen van de bouwheer, op die manier dringen we onze eigen wil en wensen niet op.

Ten slotte hebben wij veel aandacht, overzicht en begeleiding in de kosten van onze klanten. We vertrekken steeds vanuit worstcase scenario’s wat het kostenplaatje betreft. Op die manier kan het eindresultaat alleen maar meevallen.“


De balans tussen werk en privé.

“Dit is vaak een valkuil, hoewel ik deze nu meer onder controle heb dan vroeger.

En dat door de manier waarop ik planningen maak. Vroeger nam ik teveel hooi op mijn vork waardoor ik de projecten niet tijdig afgewerkt kreeg.

Met de nodige teleurstelling tot gevolg, waardoor de uren op kantoor steeds langer werden en ik ook tijdens de weekends verder bleef werken.

Nu kan ik realistischer inschatten hoe lang een bepaalde opdracht duurt en plan ik deze haalbaar in de agenda in.“


"Ik hoop dat klanten me zien als hun vertrouwenspersoon waarbij ik volledig voor mijn klanten kan zorgen zodat hun angst voor het (ver)bouwen verdwijnt.


Hoe hoop ik dat klanten mij zien?

“Vooral als een vertrouwenspersoon waarbij ik volledig voor mijn klanten kan zorgen zodat hun angst voor het (ver)bouwen verdwijnt. Ook hoop ik dat ze me correct vinden en ook dat ik hun aanspreekpunt ben voor alle technische zaken. Op die manier is er achteraf geen teleurstelling.”


Uitdaging voor de toekomst.

"Efficiëntie in interne workflow optimaliseren zodat collega’s sneller ingewerkt geraken.

Verder is budgetbegeleiding heel belangrijk. De klanten vragen toelichting bij de stijgende prijzen.”


Ten slotte de toekomstplannen?

Binnen x-aantal jaar zou ik graag een ontwerpbureau hebben dat optimaal draait met een beperkt aantal personen vol synergie. Zodat er nog ruimte en energie is om nog andere aspecten van het ‘bouwverhaal’ aan te snijden zodat we onze klanten nog breder kunnen helpen! Daar streven we naar!"

8 weergaven0 opmerkingen