Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Spotify en LinkedIn gaan Clubhouse achterna

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify en het Amerikaanse sociale netwerk voor professionals LinkedIn werken aan sociale audio-apps. Spotify doet daarbij een overname.

Spotify gaat de strijd aan met apps als Clubhouse en Discord. Het Zweedse bedrijf kondigde de overname aan van het Californische Betty Labs, de maker van de audiochatapp Locker Room. Die app biedt sinds oktober 2020 sportfans de mogelijkheid om live met elkaar te praten over sportwedstrijden.

'Creators en fans vragen live formats op Spotify. We zijn opgetogen dat we die snel beschikbaar kunnen maken voor honderden miljoenen luisteraars en miljoenen creators op ons platform', zegt Gustav Söderström, het hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling bij Spotify. Op Twitter waren eerder screenshots verschenen van een bevraging door Spotify bij een aantal gebruikers over hoe dikwijls ze de app Clubhouse gebruiken.

Locker Room blijft als een aparte app werken, maar krijgt wel een nieuwe naam en moet een breder publiek bereiken dan alleen sportfans. Spotify mikt erop dat het bedrijf iets extra's kan bieden door de chats ook later beschikbaar te maken als een soort podcasts. LinkedIn

LinkedIn bevestigde aan de site TechCrunch dat het ook werkt aan een 'sociale audio-ervaring'. Het sociale netwerk denkt zich te onderscheiden van de rivalen omdat gebruikers er hun professionele identiteit uitspelen. LinkedIn bouwde al een platform uit met tools zoals nieuwsbrieven, livevideo en korte video's.

De dienst lijkt sterk op het format van Clubhouse, met een virtueel podium waar de sprekers staan afgebeeld en een zone voor de luisteraars, die kunnen vragen mee op het podium te komen.

Populair format

Audiochatapps zijn de afgelopen tijd snel populair geworden. De start-up Clubhouse, die alleen op uitnodiging werkt en alleen voor Apple-apparaten beschikbaar is, groeide snel. Discord, dat zich vooral op gamers richt, zou op het punt staan overgenomen te worden door Microsoft voor rond 10 miljard dollar. Twitter stelt in april de sociale audiodienst Spaces open. Ook Facebook werkt aan een eigen aanbod door de berichtendienst Messenger uit te breiden. En de berichtendienst Telegram heeft ook sociale audiochat. De vraag is in welke mate sociale audiochat populair blijft als de pandemie bezworen is. Critici denken dat de populariteit vooral toe te schrijven is aan de nood aan sociaal contact gekoppeld aan videoconferentie-vermoeidheid. Anderen denken dan weer dan het genre, dat ergens tussen livepodcast en talk radio in zit, een blijver is.


Bron: Legrand, R. (2021, 31 maart 2021). 'Spotify en LinkedIn gaan Clubhouse achterna.' Geraadpleegd van https://www.tijd.be/ondernemen/media-marketing/spotify-en-linkedin-gaan-clubhouse-achterna/10295119.html

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven