Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Valkuilen bij marketing in kleine ondernemingen


Marketing kan jouw bedrijf maken of breken. Jouw marketingstrategieën moeten een boodschap uitzenden dat klanten nodig hebben wat je te bieden hebt.


Te veel eigenaren van kleine bedrijven springen blindelings in marketing, zonder hun doelen te begrijpen of welke tactieken ze moeten gebruiken. Om ervoor te zorgen dat jouw marketingstrategieën in jouw voordeel werken, is het belangrijk te weten welke valkuilen jij moet vermijden.


Hoewel er geen magische of eenduidige marketingformule voor succes bij marketing bestaat, is het doel te vinden wat voor jouw bedrijf werkt. Hier zijn negen veelgemaakte marketingfouten die jij moet vermijden.


1. Geen onderzoek

Voordat je een marketing campagne lanceert, moet je onderzoek doen. Je wilt jouw klanten kennen en uitzoeken hoe je ze kunt bereiken.


Of jouw doel het opbouwen van naamsbekendheid, het genereren van nieuwe leads of het verhogen van betrokkenheid is, je moet weten wie je hoopt te bereiken. Neem de tijd om verschillende boodschappen te testen op verschillende kanalen en analyseer de resultaten.


Kijk wie er reageert op jouw content, jouw producten en jouw berichtgeving. Marketing is een continu proces dat je in de loop van de tijd kunt en moet verfijnen.


Voordat je in een marketingcampagne investeert, moet je eerst onderzoek doen.


2. Marketing als een pure kost zien

Beschouw marketing niet als de zoveelste zakelijke uitgave. Zie het als een investering die zich in de toekomst zal terugbetalen.


Als het jouw doel is om een succesvol bedrijf voor de lange termijn te creëren, moet marketing een onderdeel van het plaatje zijn. Effectieve marketing trekt nieuwe klanten aan en zorgt ervoor dat ze steeds weer terugkomen.


Marketing verkoopt jouw merk en helpt je het bedrijf te vestigen in zijn branche.


Wanneer moeilijke tijden toeslaan, snijden veel bedrijfseigenaren in hun marketingbudgetten. Dit is vaak een slechte beslissing. In moeilijke tijden is marketing belangrijker dan ooit.


3. Richten op een breed publiek

Je kan een fantastische boodschap en product hebben, maar als je jouw publiek mist, verspil je veel geld aan marketing. Wanneer je probeert om iedereen te bereiken, kan je het doel volledig missen.


Je moet jouw doelgroep vinden en jouw boodschap aan hen overbrengen. Er is een schat aan gegevens op sociale media om je te helpen de demografische gegevens van jouw ideale klant te verfijnen.


Je wilt hun leeftijdscategorie, geslacht, locatie en meer weten. Je kan erachter komen op welke sociale-mediaplatforms ze zitten en wanneer.


En je kan al deze informatie gebruiken om ze te vinden, voor jou te winnen en ze terug te laten komen voor meer.


Heb je nog geen account van jouw bedrijf op Instagram? Maak deze dan zeker aan na het lezen van dit artikel. Let er zeker op dat je een bedrijfspagina/-account aanmaakt. Vanuit dit profiel kan je makkelijk alle statistieken vinden met betrekking tot het bereik.


4. Falen om verbinding te maken

Je publiek vinden is belangrijk, maar contact maken met hen is de sleutel tot hun hart. Marketing is meer dan het adverteren van een product of het maken van een verkoop. Het gaat erom contact te maken met jouw klanten en ze voor jou te winnen.


Het is belangrijk om uw publiek te bereiken, hun vragen te beantwoorden en te reageren op hun zorgen. Om een loyale klantenkring aan jouw zijde te hebben, moet je op een emotioneel niveau contact met hen maken. Zorg dus steeds voor voldoende betrokkenheid met jouw doelgroep.


Hoewel het doel van zakendoen het maken van winst is, zal je het niet volhouden zonder loyale klanten die terugkomen voor jouw producten. Laat ze weten dat je om ze geeft, bied een geweldig product en bied een geweldige klantenservice.


5. Het beperken van jouw marketing aanpak

Je wilt geen tijd en geld verspillen met reclame die te breed is, maar je wilt jouw aanpak ook niet beperken. Mix je reclame-aanpak met een dynamische website, social media content en drukwerken.


Denk na over je potentiële klanten en de beste manieren om ze te vinden. Plan om hen te bereiken en met hen in contact te komen via meerdere kanalen.


6. Het belang van jouw website

In de digitale samenleving van vandaag, is het moeilijk te geloven dat veel kleine bedrijven niet beschikken over een website. Mensen zijn elke minuut van de dag online op zoek naar producten en lezen recensies. Als jij er niet bent, kopen ze wel bij jouw concurrenten.


Jouw website is een directe communicatielijn met huidige en potentiële klanten. Een online aanwezigheid is van cruciaal belang voor het promoten van je bedrijf, het verkopen van jouw producten, en het contact met klanten.


7. Het kopiëren van je concurrentie

Hoewel het altijd slim is om de concurrentie in de gaten te houden en van hen te leren, wil je niet kopiëren wat zij doen. In plaats daarvan wil je je onderscheiden van de concurrentie.


Marketing is een competitief spel. Het is verleidelijk om te zien dat de concurrentie iets goed doet en dat te willen kopiëren voor jouw bedrijf.


Om succesvol te zijn, moet je weten wat de concurrentie doet, maar gefocust blijven op wat jij te bieden hebt. Het doel is om op te vallen en potentiële klanten naar jouw unieke merk te trekken.


8. Te snel opgeven

Als je niet direct resultaat ziet van jouw marketinginspanningen, geef dan niet meteen op. Je marketingcampagne is misschien niet meteen een succes, en dat is niet erg.


Het kost tijd om resultaten te produceren. Geef je inspanningen de tijd om te groeien en wortels te verspreiden. Als je jouw marketingcampagne te snel stopzet, verspil je enkel geld.


Geef het een kans om te slagen. Als dat niet het geval is, kan je altijd opnieuw evalueren en veranderingen aanbrengen wanneer de tijd rijp is.


9. Verwaarlozing van het bijhouden van uw marketingstrategie

Je marketingstrategie is belangrijk, maar het evalueren van jouw strategieën is nog belangrijker. Je moet consequent jouw marketinginspanningen evalueren, met inbegrip van jouw analyses, advertenties, reacties van klanten, pay-per-click advertenties, en nog veel meer.


Het analyseren van gegevens geeft je een beeld van het succes van jouw inspanningen. Gebruik de gegevens in jouw voordeel door uit te zoeken wat werkt en wat niet.


Volg ons zeker op Instagram! @businesscenterderegio.

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven