Zoeken
  • Businesscenter De Regio

Wat doe jij als je een klant 'nee' zegt?



Mensen staan of open of gesloten voor elke suggestie. Als de geest eenmaal gesloten is, is het bijna onmogelijk om hem weer te openen totdat de persoon in kwestie zijn geest weer wil openen.


Dit "open/gesloten" idee duikt op wanneer onze klant zegt "we stappen over/gaan een andere richting uit/gaan in zee met uw concurrent" of iets dergelijks. De klant wil op dat moment niet meer met je samenwerken.


Als ondernemer is het belangrijk om te weten dat een "nee" in het begin, niet het einde van een gesprek hoeft te zijn. We hebben immers twee keuzes betreffende hoe we een gesprek verder zetten na het horen van "nee."


1. Smeek. De beste versie hiervan is vragen om nog een kans, beloven het beter te doen, korting geven en/of extra diensten gratis aanbieden. De slechtste versie is dat we onze emotionele behoeften bevredigen door iets te zeggen als, "dus u bent ervan overtuigd dat <gekozen concurrent> betere kwaliteit kan leveren/aan uw behoeften kan voldoen/het niet verknalt?" (ja, sommige verkopers zeggen dat). Beide versies doen niets meer dan de verstandhouding met onze klant verbreken en beëindigen waarschijnlijk onze kansen om ooit nog met hen te werken.


2. Weinig mensen willen teruggaan naar een verkoper en zeggen dat ze een foute keuze hebben gemaakt, dus zullen ze waarschijnlijk bij de 'duivel' blijven die ze kennen in plaats van de 'engel' die ze niet kennen. Hier is het belangrijk dat je als verkoper de ongemakkelijkheid weg neemt van jouw klant en je onderscheid van verkopers die proberen te smeken, door iets te zeggen als, "Ik respecteer uw beslissing volledig. Zeg tegen je klant: "Als dingen niet blijken te zijn zoals je gehoopt had, voel je dan nooit opgelaten om de telefoon te pakken en opnieuw contact met me op te nemen. No hard feelings."


Door een goede verstandhouding te creëren met een klant ondanks het feit dat hij beslist op dat moment bij iemand anders zijn product of dienst aan te kopen zorg je ervoor dat hij in de toekomst aan jou denkt. Als de klant weet dat je altijd zal klaarstaan voor hem zal hij snel overschakelen wanneer hij voelt dat het bij een eventuele concurrent van jouw niet loopt zoals hij in zijn geest had.


Als je "nee" hoort, betekent dat niet dat je jouw spullen moet pakken en naar huis gaan. Je zal nog steeds een paar vragen stellen om te helpen begrijpen waarom een klant de keuze heeft gemaakt die hij heeft gemaakt, maar hoe je dat gesprek benadert bepaalt hoe groot de kans is dat je ooit nog met hem zal praten.

2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven